Stavanger Basketball

Spacing – kunsten å skape og utnytte rommet på banen – er et av de viktigste spilleprinsippene, og en kollektiv ferdighet det tar tid å utvikle.
Her finner du 5 regler som du bruke på trening som kan hjelpe spillere forstå, skape og anvende rom i angrepet gjennom spill og lek.
Trener, og etterhvert spillerne selv, fungerer som dommer for regelen.
Gulvet er lava
Den røde delen av banen er lava. Hvis man som angrepsspiller tar i mot ballen eller tar opp ballen i området mister laget ballen (turnover).
Det er tillatt å både sprette ballen gjennom, og bevege seg uten ball gjennom lavaen.

Funker best på baner hvor det er oppmerket linje for tre-poenger
Spillerne vil gjennom spill utvikle forståelse for
- Starte bredt ut (skape rom for drive og kutt)
- Kutte helt inn i feltet (ikke nøle)
- Komme seg helt ut (ikke stoppe kort)
Ballen er magneten
Dersom en angrepsspiller beveger seg for tett på spiller med ball mister laget deres ballen (turnover).
Det er tillatt å komme tett på ballfører på retur eller ved gjenvunnet ball for yngre spillere. For eldre spillere er det også tillatt å gå tett med formål å skape en fordel – f.eks. sette en screen eller motta avlevering (hand-off)

Funker på både store og små baner. Spesielt nyttig når laget er ungt.
Spillerne vil gjennom spill utvikle forståelse for
- Gi ballfører rom (skape rom for drive)
- Frigjøre seg selv (skape rom før mottak, for så å løpe inn i det rommet man skapte)
- Frigjøre andre (skape fordel for andre)
+1 Ghost
Dersom en spiller klarer å kutte til kurven og motta ballen uten at egen motspiller legger merke til at kutten ble gjort – en ghost cut – får laget ett poeng for mottaket av ballen.
Eksempelvis kan angriper utnytte at forsvar ser en annen vei

Eller spiller så aktiv hjelpeside at de ikke er oppmerksom på egen spiller

Funker best på større baner og spesielt godt dersom man har oppmerking for 3-poenger
Spillerne vil gjennom kunne utvikle forståelse for
- Timing av kutt, angrep leser forsvarers blikk og gjenkjenner (og utnytter) forsvarers uoppmerksomhet
- Angrep lurer forsvarer ved først å fremstå uengasjert i spillet for så å rykke til på kutten
- Samhandling mellom angrepsspillere, leter etter mulighet ved å finne blikk til oppdekket spiller ( bruke øyne for å avtale spill)
Poenget kan gis ved mottak selv om man ikke scorer, eller kun ved mottak etterfulgt av scoring, avhengig av nivå.
Det kan være nødvendig å øke bonusen i starten fra +1 til +3 for å virkelig få spillere til å lete etter ghost kutt.
Spots
Angrepet kan ikke starte før, eller må starte med, at ballen og spillere er på gitt områder på banen. Scoringer som gjøres før dette annulleres.
Eksempelvis kan man si at ballen må starte på en slot (1) og at det må være en spiller i motsatt lowpost (5) før angrepet kan score.

Andre alternativer kan inneholde et angrep – at man kan si at ballen må sentres fra topp (2) til vingen (1/3) og deretter må spiller skape rom ved å kutte gjennom, før LIVE spill kan starte.

Spillerne vil gjennom spill utvikle forståelse for
- Hva spesifikke områder på banen heter
- Hvor mye rom det er mellom en eller flere navngitte områder
Over litt tid blir dette inngangen til mer avansert spill, men allerede her bygger spillere forståelse for at personer på ulike spots gir mulighet for ulike angrep – eller det vi kaller «actions».
Canada
Dersom to eller flere angrepsspillere oppholder seg i samme område på banen mister laget ballen.
Det er tillat å gå inn i et område med formål å skape en fordel – f.eks. sette en screen. Det er også tillatt for ballfører å entre et område så lenge spiller uten ball forlater det.

Dette er en mer generisk versjon av Spots regelen og en vanskeligere versjon av Magnet regelen.
Spillerne vil gjennom spill utvikle forståelse for
- Kutt når medspiller dribler mot deg
- Screen for å «ta over» en plass (frigjøre en medspiller)
- Benytte frigjøringer man får av medspillere til å skape en fordel